Solskinnsbloggen, en blogg fra et positivt menneske.


Slektsforskning
juni 22, 2006, 21:19
Filed under: Uncategorized

Så da var det tid for en oppdatering. Det er noen dager siden nå. Men dere skjønner det at jeg ble så himla opptatt med slektsforskning. For jeg oppdatet nemlig det at det fantes kirkebøker og folketellinger på nettet. Mandy ble hyra som "medstudent" fordi hun kunne jo jaggu alt om dette. Og jeg mener det! Alt!! I løpet av sekunder fikset hun opp den ene opplysningen etter den andre. Problemet var bare det at etter hvert så lærte jeg meg bruken av denne databasen, og jeg fant stadig nye mennesker jeg måtte vite mer om, så Mandy fikk mer eller mindre fulltidsjobb med alle disse menneskene jeg fant ut at jeg måtte vite noe om. . I sær ble jeg sittende med min oldemor sin mor. Hun ble enke tidlig, og min oldemor ble satt vekk. Vi fant henne som fosterbarn på en gård da vi lette i folketellingen for 1900, og senere viste vi jo at hun giftet seg med min oldefar. Men vi fant ikke hennes mor ,enken, noe plass. Gården som min oldemor var fosterbarn på, hadde et navn, og jeg fant ut at jeg skulle søke på den gården. Jeg ville så gjerne vite hvorfor min oldemor egentlig kom dit? Og hadde hun søsken? Jeg så på denne tellingen at det også var en fostersønn der, men jeg viste jo ikke med sikkerhet om det var hennes bror.
Da jeg søkte på nettet på denne gården, fant jeg et navn som stod oppført i forbindelse med denne gården. Etter nærmere søkning, viste det seg at denne mannen drev med slektsforskning, og han bodde i en by, ikke langt unna her. Jeg dristet meg til å ringe han. Kanskje kunne han vite mer enn jeg. Og det gjorde han.
Jeg traff på en hyggelig eldre mann som hadde et helt bibliotek av slektsbøker hjemme. Han bladde opp like fort som Mandy, og kunne fortelle at min oldemor hadde 6 søsken. Jeg fikk eksakt dato på når moren til min oldemor ble enke. Men han viste ikke noe mer om hvor hun ble av hen.
Etter at vi hadde lagt på ble jeg sittende å tenke på moren til min oldemor. Jeg søkte litt på nettet, men kunne ikke finne henne. Så til slutt sendte jeg en mail til denne mannen igjen. Og ikke lenge etterpå fikk jeg jammen svar.
Han kunne fortelle at moren til oldemor giftet seg med en svenske, og de bosatte seg i Harstad. Så da kan jo min oldemor ha mange halvsøsken. Er det rart man blir ivrig sier nå jeg.

Ellers driver jeg å surrer med vaktlisten min på jobb. Jeg planlegger en til opp til Amatrollet, men jeg vet ikke om jeg får fri. Det går så tregt med disse vaktlistene. Jeg hater å vente. Men uansett så skal jeg på en Festival der hun skal synge, og dessuten er snart billettene til påsken bestillt, slik at jeg kommer meg opp til Amatrollet sitt bo. Så det "årner" seg for snille barn. 🙂 Jaja.."M.E.G.G.L.E.D.E.S.E.G

Jeg har ellers ikke gjort så veldig mye fornuftig. Men til helgen blir det lavvotur, og det gleder jeg meg også til. O fryyd o gleede! Kanskje jeg kan springe fjell opp og fjell ned slik at en bikini eventuelt kan skrues på. Det er jo ei løsning har jeg funnet ut. Arrg. Temaet bikini er nemlig ikke så "o fryyd o gleede" for tiden akkurat. Uff.

I går hadde Emilgutt følgende fortelling da han kom hjem fra barnehagen:
I dag har æ å han B……… gjømt oss for musikken va så skummel. Vi måtte gjæm oss sånn at ikke han som va i musikken tok åss. Æ hadde en rakett som kom opp a sanda. Mamma, musikken va vældi skummel. Det va lava dær.
Mamma svarer: Jaaahhh-haaa

1 kommentar so far
Legg igjen en kommentar

Se der ja får jeg høre hvordan du har opplevd de siste dagene med intens slektsgransking. Men dette er jo bare begynnelsen. Snart må vi videre på kilder som ikke ligger på nettet. He he! De sekundene du refererte til var vel helst mer på størrelse med fem-minutter da. Men uansett har det vært kjempegøy å få lov til å hjelpe til.

Kommentar av Mandy Lou




Legg igjen en kommentar

